ZICHTBAAR ZIJN.
Ik weet nog dat Alex van der Weide tijdens de Better2Gether Day een verhaal vertelde. Hij gaf les in merk-communicatie aan een groep jongvolwassenen en zij zagen er allen compleet hetzelfde uit; haar, kleding, telefoon etc. Met uitzondering van een persoon niet. Hij had een gitzwarte hanenkam en keek de gehele tijd verveeld of gaapte zelfs expres. Dat viel op. ‘Waarom doe je dat?’ vroeg Alex. ‘Omdat ik jou en alles wat met commercie te maken heeft haat!’ was het vileine antwoord.. ‘Gefeliciteerd’, zei Alex, ‘want jij bent hier het enige echte merk. Je valt op, bent authentiek en uitgesproken. Dat is de kracht van een echt merk.”
Voor mij gold in mijn vroegere baan dat ik elke dag mijzelf moest ‘profileren, zichtbaar moest zijn’. Goh, wat was ik druk bezig met zichtbaar zijn. ? Een nieuw project? moi! ’s Avonds nog even de strategie doorspreken: moi! Een presentatie voor directie: moi! Totdat ik erachter kwam dat ik niet mijn eigen merk was, maar het merk van het bedrijf. Ik was het benoemde voorbeeld van een New-Generation, waaraan mensen zich moesten optrekken. Ik was niet waarachtig, niet authentiek. Ik was niet mezelf en dus geen Sterk Merk!
Toen Frouk en ik ons eigen plan vormgaven kwamen mijn eigen pijlers naar boven, mijn eigen fundament en mijn eigen waarden, waardoor ik er ook achter kwam dat ik niet verder kon en wilde binnen het bedrijf waar ik werkte. Ik wilde een Sterk Mens zijn, waarachtig en inspirerend naar anderen toe!
Een Sterk Merk is pas een Sterk Merk als het authentiek is, waarachtig is, puur is. Denk maar aan Rituals, Apple, Starbucks, Douwe Egberts. Zij hebben allemaal iets gemeen: het klopt, het is authentiek. En Sterke Merken zijn per definitie Succesvoller, want het komt voort uit de intentie waarmee ze ooit begonnen zijn. Ze geloven ergens in. Je kunt leren om op te vallen binnen of met je bedrijf. Of je kunt leren hoe je een waarachtig, succesvol en authentiek Sterk Merk wordt. Waarover verteld wordt op een verjaardag, zoals die jongen met die hanenkam.
Neem een moment om jouw reactie hierop te delen in het commentaarveld hieronder en laat het ons en anderen weten!
Geniet van de dag!