MERKWAARDIG DE WERELD VERANDEREN.
“Wist je dat een sterk-merk veel meer invloed heeft dan de politiek?”
Ik heb iets met merken. Nou, vooral met het verhaal achter merken. Niet zozeer met het logo’tje zelf.. Gebiologeerd kijk ik altijd naar de ‘verpakking’ van wat ik tegenkom: in winkels, producten, en vooral in beleving. Het verhaal dat verteld mag worden, komt dat over? En vooral hoe? De psychologie van communicatie intrigeert me mateloos. Ik kan geen winkelstraat in lopen zonder dat ik af en toe aan de mouw wordt meegetrokken door Frouk (‘uhm, je stond er nog. Ik was al enkele winkels verder..’).
Ik verwonderde me dan ook toen ik eens nadacht over ‘mijn’ merken. Ofwel, dat wat ik dagelijks gebruik, draag, zie, ervaar, drink of ruik. En waarover ik me verwonderde? Over de merk-identiteiten ervan (datgeen een merk diep van binnen is en vat in een enkele zin of alinea). Dat kwam vooral door de merkwaarden die ik las van schoenen die ik soms draag en boxershorts die ik draag. Hier was ik me nooit bewust van geweest, maar onbewust heb ik dus juist die merken aangetrokken die met mij resoneren.
Benieuwd naar enkele van de merken(brands) die ik gebruik?
- Ik gebruik gel van Hema (ècht Hema)
- Ik bel met een Apple telefoon (Think Different)
- Ik draag boxershorts van MuchachoMalo (Wear your identity)
- Ik draag schoenen van Floris van Bommel (vakmanschap), Van Lier (Innovatie), Converse (Rebels, Eigenzinnig) en Blackstone (vakmanschap, stoer design en eerlijke materialen)
- Ik drink koffie van Nespresso. (What Else?)
- Ik draag broeken van Pall Mall Legend (Living pure freedom unlimited)
- Mijn wijn drink ik het liefst uit Ittala glazen (We believe in timeless design that will never be thrown away)
Mocht je me een beetje kennen, dan vermoed ik dat je me wel enigszins herkent in enkele van bovenstaande zinnetjes of woorden.. Ik ben er dus achtergekomen dat ik onbewust deze merken aantrek (letterlijk), niet omdat ik het belangrijk vind dat het déze merken zijn.. Mind the difference.
Vanuit Better2Gether hebben we het concept ‘van sterk-mens naar sterk-merk’ omarmd en leven we dat ook of gebruiken we het in alles wat we doen. Wat inhoudt dat als je een oersterk(romeins) beton-fundament bouwt (zicht op jezelf en hoe dat in te zetten), je vanuit daar met dat fundament jouw ‘Zelf’ in de wereld gaat zetten. Betekenis toevoegen,- en bijdragen aan de wereld.
Wist je bijvoorbeeld dat een sterk-merk veel meer invloed heeft dan de politiek? Al enige jaren volg ik niet meer wat er in het politieke landschap gebeurt, maar kijk ik vooral hoe betekenisvolle merken/organisaties bewegen en hoe zij de wereld en de samenleving beïnvloeden, opdat die samenleving uiteindelijk verandert door de mensen zelf. Niet opgelegd door politiek, maar ontstaan van binnen uit; door het feit dat mensen fan worden van bedrijven door hun producten te omarmen. Kijk maar eens naar het dagelijks leven nu. Kun je nog voorstellen dat we een stratenboek hadden? Of een telefooncel? Of een fax? Dat is niet verandert door politiek of overheid.. Bedrijven die ik hierin nauwlettend volg zijn oa Apple, Nest, Google, Virgin (Unite). Zij bewegen voorwaarts zonder enige beperking, behalve die van hun eigen organisatie.
Sterke Merken zijn authentiek en bewegen vanuit hun kern: hun WHY. Dat waar ze van oorsprong voor gestart zijn, dat wat ze wilden bereiken in de wereld. Oprecht authentieke bedrijven, ondernemers en mensen zoals jij en ik die hun WHY leven, omarmen en doorgeven; dat zijn diegenen die de wereld verder helpen. Die bijdragen aan de wereld.
Ik duik even in de Global Goals namens Virgin Unite, (n)espresso staat naast me.
Salut!
Joris