ASR staat voor de transitie van traditionele verzekeraar naar verzekeraar 3.0. Dit vraag niet alleen een nieuwe strategische positionering, psycho-analytisch doelgroepen onderzoek, bewegen binnen de gestelde kaders van de AFM. Wil dit een succesvolle transitie zijn, is het noodzakelijk helder te hebben “waarom” ASR doet wat het wil gaan doen.
Looptijd: maart 2015 – …
Opdrachtgever: Philippe Wits, directeur ASR
“Als je geen plan hebt met je leven, word je ingezet in het plan van een ander.”
TROTS.
Dat de medewerkers daar ofwel onderdeel van willen zijn vanuit hun eigen ‘waarom’, of besluiten er niet te passen. Ondernemende mensen, in een ondernemende organisatie. We hebben enkele honderden mensen in sessies begeleidt om vanuit hun eigen authenticiteit te kunnen besluiten: daar (strategie ASR) wil ik elke dag aan bijdragen, daar kom ik mijn bed voor uit.
PRAGMATISCH
‘Ja leuk hoor, al die investeringen in ons menselijke kapitaal. Maar het moet wel op een of andere manier renderen en niet teveel afleiden van het werk.’ Dat is wat we vaak horen. En bij asr niet anders. Gelukkig is onze gedachte identiek: ontwikkeling en toepassing gaan altijd hand in hand. Dus pragmatisch te werk gaan, werken met trainingen, sprints, team-ontwikkeling, persoonlijke ontwikkeling, MT begeleiding, inspiratie en vooral: toepassen.
Dus wat je vandaag leert, pas je morgen toe. En wat je daar leert of ontwikkelt, neem je mee voor de ontwikkeling van je collega’s.
Bevlogen medewerkers die empowered zijn om hun eigen inzicht te delen met hun collega, waarin beide elkaar ontwikkelen en indirect dat de strategie van a.s.r. als viral gaat werken binnen de organisaties Leven & Bancair. Het zijn fans, ambassadeurs, believers. Niet omdat het zo moet, maar omdat het zo kan ontstaan. Wellicht zelfs zo empowered dat ze hun potentiële ontslag als een cadeau zien om verder te bouwen aan hun leven. Daarbij gaat het als viral leven binnen de organisatie, en heeft het een vliegwiel effect op zowel ontslagrondes (‘ik neem mijn eigen leven in de hand’) als de kern die overblijft binnen a.s.r.
Het beklijfprogramma maakt bewust, laat indalen en vanuit dat sterke fundament kunnen mensen zelf veel krachtiger werken / meerwaarde leveren voor a.s.r. Dit alles uit zich in medewerkers die meer zelfsturend zijn en die trots zijn op het bedrijf waar ze voor (en aan) werken.
Dus op termijn is de investering nù, een duurzame investering die je zelfs terug gaat zien in ratio’s: brand-engagement, NPS zal significant stijgen, volume, kwalitatief beter klanten-bestand, retentie, medewerkertevredenheid en zelfs uiteindelijk in winst. Ons geloof (en ervaring) is er dat je nog zoveel marcom-geld tegen aan kunt gooien in de buitenwereld: als het binnen niet klopt, heeft dat nihil effect.
Daarbij zijn de investeringen in het goed incorporeren van de mens-visie-strategie minimaal als je dat afzet tegen investeringen in extern marketing-communicatie-geld.
Dit alles in het licht van de nieuwe strategie. Men moet dit vanuit zich-zelf gaan LEVEN. Het gewenste effect is dat op meerdere plekken voorbeeldpersonen (key-players) zich gaan laten zien. Werknemers (of eigenlijk ondernemers!) die zich laten zien vanuit wie zij zijn, elkaar aanspreken vanuit eigen verantwoordelijkheid, buiten de gebaande paden durven te gaan en fouten durven maken omdat ze geloven in de WHY van a.s.r. (omdat zij dat stukje geloof van a.s.r. delen vanuit hun eigen geloof. Ergo, “people believe what you believe”).
Hiermee wordt letterlijk hun persoonlijke Reden van Bestaan in relatie tot de WHY van a.s.r. de drijfveer en motivatie van mensen. Je kunt je wel voorstellen dat dat oa een hele ander ‘werksfeer’, resultaten en cultuur gaat opleveren dan wanneer mensen iets doen omdat ‘nou eenmaal zo moet, hoort en altijd al zo gedaan wordt’.